Słuchaj uważniej
„Słuchajcie mnie wszyscy i zrozumcie”.
Ewangelia Marka 7,14Jezus powiedział: „Słuchajcie mnie wszyscy i zrozumcie”. Wcześniej wypowiedział słowa zmieniające życie, wiedział jednak, że rozproszone umysły nie zawsze słuchają zbyt uważnie. Czy jesteś dobrym słuchaczem?
(1) Jeśli jesteś liderem, czy słuchasz tych, którzy idą za tobą? Liderzy, których ludzie chcą naśladować, nie ograniczają się tylko do załatwienia z tobą sprawy – poświęcają czas, aby poznać cię jako osobę. Philip Stanhope, hrabia Chesterfield, twierdził: „Wiele osób bardziej wolałoby, byś usłyszał ich historię niż spełnił ich prośby”. Jeśli jesteś przyzwyczajony do słuchania tylko faktów, a nie osoby, która je przedstawia, zmień punkt ciężkości – naprawdę słuchaj.
(2) Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, czy słuchasz swoich klientów? Stare powiedzenie Czirokezów mówi: „Słuchaj szeptów, a nie będziesz musiał słuchać krzyków”. Nigdy nie daj się tak pochłonąć własnym pomysłom i produktom, że nie usłyszysz obaw, skarg i sugestii swoich klientów. W swojej książce Business @ the Speed of Thought były dyrektor generalny Microsoft Bill Gates napisał: „Niezadowoleni klienci są zawsze problemem. Są także twoją największą szansą”. Dlatego twoim priorytetem powinno być utrzymywanie kontaktu z osobami, którym służysz.
(3) Jeśli zależy ci na rozwoju, czy słuchasz swoich mentorów? Nigdy nie będziesz na tyle zaawansowany w rozwoju i doświadczony, aby móc sobie pozwolić na brak mentorów. Jeśli ich nie masz, idź i poszukaj. Jeśli nie możesz znaleźć, rozpocznij od przeczytania odpowiednich książek, zaczynając od Biblii. Jeśli nie podążasz śladami kogoś mądrzejszego, istnieje duża szansa, że nie jesteś na właściwej ścieżce.